18 Celsius fokos külső hőmérséklet alatt pöfögnek ki igazán sok nitrogén-oxidot a dízelek és úgy tűnik sok gyártó modelljénél ez nem teljesen "véletlenül" van így.
Az angliai Emissions Analytics kutatása - amelyet a BBC tett közzé -, bizonyította, hogy az általuk vizsgált Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású autóknál komoly mértékben megemelkedik a károsanyag-kibocsátási szint bizonyos külső hőmérséklet alatt. A cég 31 autógyártó 213 modelljét vizsgálta.
Az Emissions Analytics úgy találta, hogy egy átlagos Euro 5-ös dízel 3.6-szeresen van felette a megengedett nitrogén-oxid kibocsátási előírásnak 18 Celsius fokos hőmérséklet felett, amikor viszont a hőmérséklet alacsonyabb, akkor 4.6-szeres volt az érték. (A jelenlegi Euro 6-os szabványú autók esetében ez már nem jelentkezett ilyen mértékben, ott már „csak” 2.9-szeres 18 fok felett az érték, alatta viszont még mindig 4.2-szeres).
A helyzet véleményük szerint onnan eredeztethető, hogy az európai szabályok a motorok védelme érdekében engedik, hogy bizonyos környezetvédelmi rendszerek kikapcsoljanak, ha túl magas, illetve túl alacsony a külső hőmérséklet és ez károsan befolyásolná az erőforrás élettartamát. A probléma csak az, hogy sok gyártó, úgy tűnik visszaélt ezzel a lehetőséggel és még közepesnek nevezhető külső hőmérsékleti tartomány esetén is kiiktat szűrő egységeket, hogy jobb fogyasztási eredményeket produkáljon. A szervezet szerint, az még érthető, ha nulla fok alatti környezeti hőmérséklet környékén védeni akarnák a motort, de szinte normál időjárási viszonyok mellett is ezt csinálni, már kissé szokatlan.
A szervezet nem nevezte meg azokat a gyártókat, amelyeknél a fenti eredmények jelentkeztek.
Mindenesetre volt olyan vizsgálata is az Emission Analytics (EA) szervezetnek, amikor megnevezett konkrét modelleket. Akkor 263 féle dízelt teszteltek úgynevezett valós vezetési körülmények között. A teszt a nitrogén-oxidok jelenéltét (NOx) vizsgálta a kipufogógázban, akkor hőmérsékleti értékek nélkül. Akkor az derült ki, hogy a vizsgált autók egynegyede, hatszorosát pöfögi ki a káros oxidoknak, mint a megengedett határérték, összességében pedig a vizsgált autók 97 százaléka nem teljesíti a feltételeket.
Forrás: HVG
A Fókuszban Podcast most megjelent adásában a nemrégiben megalapított Magyar Civil Hálóról beszélgetünk az országos hálózat elnökével, Petneházy Dáviddal és elnökségi tagjával, Szigeti Tamással. A beszélgetés második felében Scherer Erzsébet, a Magyar Vidék- és Térségfejlesztési Alapítvány ösztöndíjasa mesél céljairól.