Szerda délután a Kalocsai Szent István Gimnázium dísztermében köszöntötték városunk óvodáinak, általános iskoláinak és középiskoláinak pedagógusait. Kalocsa Város Önkormányzata, a Bajai Tankerületi Központ és a Bajai Szakképzési Centrum által rendezett ünnepségen elsőként dr. Bálint József polgármester, majd sorban Sárosi Magdolna, a Bajai Tankerületi Központ Tankerületi igazgatója, Koczkás Emma M. Eszter, a Nagyasszonyunk Katolikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium igazgatónővére és Virág Tibort, a Bajai Szakképzési Centrum főigazgatója köszöntötte a termet csordultig megtöltő közönséget. A pedagógus szakma magasztalása, a nem csak a tananyag átadásáért, hanem az életre nevelésért mondott köszöntő beszédek közben kulturális műsorszámok is szórakoztatták a megjelenteket.
A Bem Apó utcai tagóvoda búcsúzó nagy csoportja, a Hangya csoportot Nem csak a húszéveseké a világ című műsorával csalt mosolyt az arcokra, majd Molnár Tibor, a Nagyasszonyunk Katolikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium 5. osztályos tanulója szavalta el Mentovics Éva Köszöntő című versét. A Nebuló Általános Iskola, Szakiskola és EGYMI 5. osztályos tanulói (Kacsora Klaudia, Csillag Dominik, Sztojka Melissza és Rostás Natália) éneklő teheneket varázsoltak a színpadra, míg a Szent István Gimnázium tanulói profikat megszégyenítő táncjáték részletet adtak elő a nemrégiben a XXII. SCHERZO-n, az Amatőr Színpadok Országos Fesztiválján szórakoztató táncjáték kategóriában első helyezést hozó Szerelem az éjszakában című táncjátékukból. A csoportot a rangos megmérettetésen a szakmai zsűri ezüst minősítésben részesítette, a legjobb táncosnak járó különdíjat pedig Eleki Gréta kapta, akit szintén láthattunk a Pedagógusnapon bemutatott részletben.
Forrás: KALOhírek
A Betlenné Dajkó Ágnes vezényelte Kalocsai Liszt Ferenc AMI és Kalocsa Fúvószenekara a Himnusz és Szózat adta keret mellett még két darabot, (One moment in time; My Way) is előadott a kulturális részben, majd gyémántdiploma, Pedagógus Szolgálati Emlékérmek, az „Év Tanára” és „Év Óvodapedagógusa” díjak átadása következett.
Gyémántdiploma
Pedagógusnap alkalmából gyémántgyémántoklevéllel köszöntötték Magyar Józsefné Varga Ilona nyugdíjas pedagógust. [Ő nem tudott részt venni a tegnapi ünnepségen, elismerését postázzák – a szerk.].
Magyar Józsefné Varga Ilona 1939. augusztus 17-én született Kunszentmiklóson. Az általános iskola elvégzése után felvételt nyert a Kiskunfélegyházi Állami Tanítóképzőbe. A gyakorló tanító jelölti év letöltése után 1958. július 10-én, Kecskeméten az állami tanítóképzőben képesítő vizsgát tett. 1995. december 18-ig – nyugdíjba helyezése idejéig folyamatosan tanított. 1976-tól szakfelügyelőként is dolgozott 1995-ig. 1979-82. között a József Attila Tudományegyetem Bölcsészeti Karán eredményesen elvégezte a pedagógia szakot.
Munkája során bővítette szakmai ismereteit. Dolgozott új oktatási és nevelési módszerek fejlesztésében, a tapasztalatok átadásában. Aktívan vett részt a Megyei Pedagógiai Intézet szakirányú munkájában. Nevelési, oktatási és közéleti munkája eredményeiért több alkalommal részesült különböző elismerésekben. Megkapta a „Kiváló Munkáért” kitüntetést, a „Pedagógus Emlékérmet”, 2008-ban az „Aranyoklevelet”. Nyugdíjas éveiben tisztelettel és szeretettel emlékezik oktató és nevelő munkájára. Pedagógus Szolgálati Emlékérmek
Kalocsa Város Óvodája és Bölcsődéjéből Pedagógus Szolgálati Emlékérmet kapott Benke Mónika Veronika a Kunszt Utcai Tagóvoda óvodapedagógusa, intézményvezető helyettes, akinek munkáját idén Kunszt József díjjal is elismerték. [Méltatását akkori cikkünkre kattintva olvashatja].
Forrás: KALOhírek
Szintén Kalocsa Város Óvodája és Bölcsődéjéből Pedagógus Szolgálati Emlékérmet kapott Dr. Bóta Zoltán Jánosné, a Kunszt Utcai Tagóvoda óvodapedagógusa.
Forrás: KALOhírek
Dr. Bóta Zoltán Jánosné óvodapedagógus 1976-ban érettségizett Kalocsán az I. István Gimnáziumban. Érettségi után Homokmégyen helyezkedett el, mint képesítés nélküli óvónő. 1977-ben kezdte meg tanulmányait a Kecskeméti Felsőfokú Óvónőképző Intézet nappali tagozatán. Óvodapedagógusi diplomájának megszerzése után 1979-ben Szegeden a Petőfi sugárúti óvodában kezdett el dolgozni. 1980-ban hazatért Homokmégyre, ahol kinevezéssel folytatta a munkát a helyi óvodában.
1988-ban került áthelyezéssel Kalocsára a Kunszt Utcai Tagóvodába, ahol jelenleg is a kollégák, szülők és gyermekek nagy megelégedésére kiváló szakmai munkát végez. 1999. július 01. és 2000. augusztus 31. között ellátta a Kunszt Utcai Tagóvoda szakmai vezetését. 2004-ben a Pécsi Tudományegyetem Illyés Gyula Főiskolai Karon „Fejlesztőpedagógiai” szakvizsgát szerzett. Tanulmányai befejezése után ellátta a BTMN-es gyermekek fejlesztését. 2010-ben az intézmény Pedagógiai Programjának kidolgozásában kiemelkedő szerepet vállalt.
A „Zöld Szíves” természetvédő mozgalomba Ő kapcsolta be a Kunszt Utcai Tagóvodát. A „Zöld Óvoda” pályázat kidolgozásának is szakmai irányítója volt. Pályázatot írt, és nyert a „Szép környezetünkért” címmel. A pályázat nyereményéből tudták megvalósítani a sziklakertet az óvodában. A „Madarász Ovi” kidolgozásában is szerepet vállalt és bemutatót tartott „Tollasbál az erdőn” címmel.
A tehetséggondozás és felzárkóztatás területén kidolgozták kolléganőjével a „Kukamanók” felzárkóztató és tehetségsegítő műhelyfoglalkozásokat. Kreativitását és az óvoda iránti elkötelezettségét mutatja a különböző hagyományok megteremtése az óvodában, mint például a búcsúzó nagycsoportosoknál a pizsamaparti, a Kiszézés, az óvoda és a szülők kapcsolatának erősítésére játszóházak szervezése az Őszi napokon.
Kalocsa Város Óvodáiért Alapítvány kuratóriumi tagjaként a kezdetektől fogva aktívan segítette az Alapítvány munkáját, és készítette fel a gyermekeket a jótékonysági műsorokra. Kalocsai Eperföldi Sportiskolai Általános Iskolából Pedagógus Szolgálati Emlékérmet vehetett át Juhász Imréné tanító, Szvétek Klára általános iskolai tanár és Ruppáner János magyar-történelem szakos tanár.
Forrás: KALOhírek
Juhász Imréné általános iskolai tanítói diplomáját a Bajai Tanítóképző Főiskolán 1978. június 15-én szerezte, testnevelés szakkollégiumi képzéssel, jó minősítéssel. Munkáját Dunavecsén az Általános Iskolai Diákotthonban kezdte 1978-ban. 1982-ben Kalocsán a Vén József Ált. Isk. /ma Kertvárosi Ált. Isk./ folytatta munkáját. 1987. aug. 1-jén jött az akkor még 3. sz. Ált. Iskolába, /jelenleg Eperföldi Sportiskolai Ált. Isk./ ahol 30 éve dolgozott. A 3. sz. Általános Iskola abban az időben külterületi iskola volt, hiszen hozzá tartozott a Rokkanttelepi iskola, mint külső telephely, ahol nagyon sok halmozottan hátrányos család, gyermek élt. Idetartoztak, még a lakótelepen élő családok gyermekei is. Az itt dolgozó pedagógus közösségnek nagy munkája volt abban, hogy vonzóvá, a szülők számára kedveltté tegyék az iskolát. A testnevelés tagozatos osztályok mellett voltak B és C osztályok is. Az alapos munka meghozta az eredményt, hiszen az 1990-es évektől a város közkedvelt intézménye lett az iskola, ahová jó volt járni. Felvették az Eperföldi iskola nevet, ami erre a városrészre utalt, ahol az iskola épülete áll. Az egész városból, sőt vidékről is érkeztek hozzájuk gyerekek, akik büszkén hangoztatták ők "eperföldisek". Az ott 30 éve együtt dolgozó pedagógusoknak nagy öröme volt, amikor megkapták a Sportiskolai státuszt. A kitartó munka eredménye lett a sportiskolává válás.
Mivel nyugdíjba megy, kívánja az iskolában dolgozóknak, hogy munkájuk eredményes legyen, és tovább erősítsék az iskolát. Sokáig büszkék legyenek az Eperföldi iskolára. Alsós tanító révén az iskola alapfokú nevelésében vett részt. Hosszú ideje 1-4.osztályokat tanít. Célja volt, hogy a gyermekek érdeklődésének, képességének és tehetségének megfelelően tanuljon, szorgalmas és kitartó munkát végezzen. Mindent megtett a szilárd alapkészségek kialakítására, különös figyelmet szentelve a kiemelt figyelmet igénylő tanulók nevelésére, oktatására. Játékos feladatokkal, sok dicsérettel motiválta gyermekeit a munkára, hogy a tanulási kedvet hosszú ideig fenntartsa. Fontosnak tartotta, hogy nevelő-oktató munkája maximálisan igazodjon a tanulók egyéni fejlettségéhez, képességeihez. Igyekezett jutalmazással, dicséretekkel ösztönözni tanulóit a jobb munkára.
Hosszú évek óta B osztályokat tanít, akik között nagyon sok a hátrányos helyzetű gyermek, akiknek szükségük volt a biztatására, dicséretére, hogy örömmel járjanak iskolába s tanuljanak. Első osztályban piros pontot, csillagot adott a kezükbe, amiből felépült a Tudás Vára, később jutalomkártyával, ötösökkel ösztönözte tanulóit a jobb munkára.
Az elmúlt 40 évben minden osztályával a Városi Könyvtárba jártak, ahol különböző foglalkozásokon vettek részt. Mindenki beiratkozott és kölcsönözte a könyveket. Az olvasottakból rövid bemutatást tartottak, amiért könyvkártyát kaptak. Ezeken a házi versenyeken a legtöbb könyvkártyával rendelkező gyerekek jutalomban részesültek. Sokan szerettek olvasni és 4. osztályra már kialakult az egyéni érdeklődési körük, természetismeret, szépirodalom, történelem, csillagászat. Ezekről tartottak beszámolót a többieknek.
Egyéni ötleteivel, a sokféle továbbképzéssel, igyekezett a tanítás-tanulás folyamatát játékosabbá, élvezhetőbbé tenni. Tanulóival minden évben készültek a tanulmányi versenyekre, gyakran nyertek iskolai, városi szinten. Ezek a gyerekek felső tagozatban hozták az igazi eredményeket, hiszen alsó tagozatban megalapoztak valamit, amit a későbbiekben kamatoztatnak a gyerekek.
Több pályakezdő fiatalnak segített a szakmai felkészülését az 1 hónapos szakmai gyakorlaton. Nagy örömére, volt közöttük régi tanítványa is, büszke volt rájuk. Az óvodapedagógus képzésben 2 óvónőt készített fel a diploma megszerzésére. Ők nála töltötték a szakmai gyakorlatot és helyben vizsgáztak. A záróvizsgára a Kecskeméti Óvónőképző Főiskoláról jöttek értékelni. Kiemelkedő értékelést kapott mindkettő, a záró minősítésben kiemelték tanulói tudását és a munkához való hozzáállását. Ilyenkor mindig érezte, jó úton halad s tanítványaiból a lehető legjobbat hozta ki.
A szülőkkel mindig jó kapcsolatot alakított ki, minden problémát együtt oldottak meg, hiszen közös volt az érdekük a gyermek előrehaladása. Sok családban "házi tanító néni" volt, mert ha lehetőségük volt hozzá hozták gyermeküket. Nagy örömére a jelenlegi osztályában is 2 olyan tanuló van, ahol a legkisebb, a harmadik gyermek nevelését, is rá bízták.
Szerencsésnek tartja magát, hogy neki az elmúlt 40 évben csak jó gyerekei voltak. Sikerült olyan körülményeket kialakítania, ahol a tanítványai nyugodt környezetben, a szülőkkel összefogva tanulhattak.
Kívánja a fiatal kollégáknak, hogy legyen részük ilyen alkotó munkában, örömmel végezzék feladataikat, legyen ennyi sikerélményük a gyermekek nevelésében, mint neki.
Forrás: KALOhírek
Szvétek Klára magyar nyelv- és irodalom, orosz szakos tanár. Diplomáját a Szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán szerezte magyar- orosz szakon. Később német nyelvi átképzésen vett részt, s tanított is az iskola mellett a helyi óvodában is az idegen nyelvet. 39 évet dolgozott a Kalocsai Eperföldi Általános Iskolában, mely a második otthona volt. Jó szellemű közösségbe került, ahol a szakmai együttléten kívül a szabadidejük nagy részét is együtt töltötték. A tantestülettel bejárták egész Magyarországot és fél Európát. Talán azért is töltött a 40 évből 39 –et itt, s innen vonult nyugállományba.
Az iskolához tartozik a városi lakótelep és a külváros is. Volt lehetősége a halmozottan hátrányos helyzetű tanulóknak segíteni. Bár ez a munka kevésbé látványos, nincs helyezés, díj általában, de érezték, hogy megérte a fáradságot, időt együttműködést. Voltak olyan tanítványai, akik nehezebben lassabban olvastak, s otthon nem kaptak segítséget. Nekik délutánonként segített a verstanulásban, felolvasta a pontos szöveget, s így könnyebben meg tudták jegyezni a verssorokat, vagy ha szerepeltek valamilyen előadáson, a szöveget. A tehetséges diákjait pedig továbbfejlesztette.
Magyar szakosként részt vett minden irodalmi, nyelvi versenyen a városban. Diákjai továbbjutottak a megyei, sőt az országos versenyekre is, ahol kiemelkedő eredményeket értek el. Néhány példa a sok közül: Lakitelek: Országos szavalóverseny; Kiskunhalas: Megyei szavalóverseny; Kisújszállás: Országos Kazinczy Szép Magyar Beszéd verseny; Balatonboglár; Kecskemét Katona József Könyvtár: Országos Könyvolvasó verseny több éven át; német nyelvből a Coventry Nyelviskola által szerzett versenyen értek el kiváló helyezést diákjai; hazafias versek versenye a Hazatérés templomában Budapesten; hittanos szavalóverseny, ahol a hátrányos helyzetű tanulókat hozzásegítették a szerepléshez.
A szülők részére rendezett Eperföldi Napok iskola műsoron jeleneteket, népies színdarabokat adtak elő tanítványaival a városi színházban. Az iskola tanulóinak többször szervezett színházi látogatást a Kecskeméti Katona József Színházba, illetve Bajára. Az iskolai, városi ünnepségek szervezésében, előadásában rendszeresen részt vett. Gyakran kérték fel zsűrizni. Most a Wass Albert szavalóverseny zsűrijében vesz részt.
Már nem tanít, de a munka most is meg találja. Bár nem történelem szakos, ilyen témájú országos versenyen is indult diákjaival, ahol különdíjat kaptak /A strucc vére/. Történelem szakos kollégáját segítette a helyi, területi és országos versenyeken (Lakitelek, Baja) A helyi középiskolák által szervezett versenyeken is mindig dobogós helyet értek el (Radnóti, Gárdonyi verseny). Pályája során volt DÖK vezető, osztályfőnök, munkaközösség vezető.
Ő volt a helyi média kapcsolattartója az iskolával. Részt vett a nyári táborokban „Földön, vízen, levegőben”. Osztályfőnökként többször kísérte Erdélybe tanulmányi kirándulásra osztályait, ahol a helyi mondavilágot dolgozták föl. A városi múzeumok, galériák rendszeres látogatója volt diákjaival. Szerette az osztályfőnöki munkát, hiszen így sokkal közelebb került a gyermekekhez. Az iskolai tevékenységen kívül is szervezett programokat délutánra vagy hétvégére. Több napos osztálykirándulásokat, bicikli és gyalogtúrákat is. Munkája során több főiskolai hallgató mentora volt.
Az iskolai tevékenysége mellett önkéntes munkát is végzett. 10 éve segíti a KÉK MADÁR FESZTIVÁL Alapítványát, melynek célja a beteg gyermekek és családjuk támogatása. Segíti az ILCU Egészségügyi Klub munkáját (daganatos betegek klubja). A helyi, városi híreket tartalmazó Impulzív című újságnál önkéntes, mint lektor. Az évek során rendszeresen képezte magát, hogy új módszereket ismerjen meg. (Gordon- módszer, Timóteus társaság, Nyári Akadémia Baja, Szeged, stb.). Testvérvárosunkban, a németországi Kirchheimben tanulmányozhatta a német oktatás módszereit is.
Munkáját elismerték, több alkalommal kapott díjat, kitüntetést, oklevelet, emlékplakettet, az iskola és a város vezetőitől is. A legnagyobb elismerés azonban a régi tanítványai helytállása a középiskolában, a szülők és a kollégák, az iskolavezetése. Lánya is a pedagógus pályát választotta. Néhány évig kollégák is voltak. Talán átadta a tanári pálya szépségét a nehézségek mellett.
Jó közösségbe került, s jó közösségi emberré vált. A beilleszkedést megkönnyítette a 8 kollégiumi éve. Közel 40 évet töltött a gyermekek között, a gyermekekért.
Forrás: KALOhírek
Ruppáner János 1954. aug. 12-én született Kalocsán. Szülei földműveléssel foglalkoztak, gyerekkorában egy Kalocsa környéki tanyán nevelkedett. Az általános és gimnáziumi tanulmányait Kalocsán végezte. Az első diplomáját (magyar – történelem szakos tanár) a szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán szerezte 1988-ban. Ezt követően még két másik diplomát (és egyben szakvizsgát) is szerzett: Szegedi Tudományegyetem / pedagógiai értékelési szakértő szak / 2002, Pázmány Péter Katolikus Egyetem / közoktatás-vezető szak / 2005.
A pedagógiai pályára 1983-ban került, ekkor kezdett dolgozni – az első pár évben képesítés nélküliként – a kalocsai Eperföldi Általános Iskolában, s ma is ez a főfoglalkozású munkahelye. Először napközis nevelő volt, utána magyart és történelmet tanított, ezt tanít jelenleg is. Közben folyamatosan osztályfőnök is volt. 2004-ben megbízást kapott az iskola minőségbiztosítási tevékenységének koordinálására, 2009 szeptemberétől ezt a feladatot a minőségbiztosítási csoport vezetőjeként végezte, jelenleg a hasonló feladatot végző iskolai-csoportnak a tagja.
Kollégái és munkatársai bizalmából mintegy 10 évig volt az intézményi Közalkalmazotti Tanács elnöke.
Részt vesz a helyi közéletben, 3. éve Kalocsa Város Önkormányzata Kulturális, Oktatási és Szociális Bizottságának tagja, bizottsági munkájában is igyekszik a helyi kultúra és oktatás ügyét jobbítani, érvényesíteni.
Pályája során több tucatnyi szakmai továbbképzésen, konzultáción és tanfolyamon vett részt, a jelentősebbek: többnapos konferencia az iskolai minőségbiztosításról, a Szegedi Tudományegyetem szervezésében /2002; 30 órás projektírói tanfolyam / 2007; 120 órás tanfolyam, mely a nem szakrendszerű képzésre is jogosít / 2008-2009; kétszer 30 órás informatikai továbbképzés (tanfolyam) /2017.
Mivel mindig a gyakorló tanári munkáját tekintette elsődlegesnek, így publikálásra kevés időt tudott fordítani, de azért megjelent néhány közéleti és szakmai írása különféle országos és helyi lapokban. Legjelentősebb publikációja a Játék és más című kisesszé, amely 2007-ben jelent meg a Mester és Tanítvány c. pedagógiai folyóiratban, témája pedig az iskolai sakkoktatás.
Pedagógiai munkája sajátosságai, az előbbieken túl, az iskolai sakkoktatás és színjátszás előmozdítása. Versenysakkozó lévén szorgalmazta iskolánkban a sakkozást a diákokkal megismertetni, jórészt ennek eredménye, hogy az iskolában közel 30 éve van tanrendi sakkoktatás. Sok diák-sakkversenyen vettek részt tanulói, a diák-sakkolimpiai versenyeknek állandó résztvevői voltak. Ezekre a versenyekre általában elkísérte, felügyelte tanulóinkat. Ma már a tanóra sakkoktatás mellett szakkör is működik, az iskolában élő gyakorlat a mindennapi sakkozás.
8 évvel ezelőtt kezdte el meghonosítani az iskolai színjátszást, a kezdeti spontán tevékenység hamarosan szakköri formában folytatódott. A foglalkozások során a diákok számos készsége fejlődik (beszédkészség, mozgáskultúra, együttműködési készség, stb.). Eddig három színjátékot tanított be Illyés Gyula Tűvétevők c. népi komédiáját kétszer, s a Dzsungel könyve c. musicalt, ezeket a Kalocsai Városi Színházban adták elő szülőknek, nagy sikerrel. Betanított még két kisebb mesejátékot is, ezeket iskolájuk diákjai láthatták. Úgy a sakkozás, mint a színjátszás esetében fontosnak tartja, hogy itt sok hátrányos helyzetű, más területeken nehézségekkel küzdő tanuló tudott (tud) érvényesülni, sikerélményt szerezni. Tanítványait minden évben fölkészítette különféle a szaktárgyaimhoz tartozó különféle városi, területi, sőt országos tanulmányi versenyekre, ezeken igen sokszor voltak eredményesek, helyezettek. Különösen a szavalóversenyeken jeleskedtek diákjai (vagy tucatnyi I. helyezés), de történelmi versenyeken, a Kazinczy szépolvasó versenyen, helyesíró versenyeken is többször voltak sikeresek, növelve iskolánk jó hírnevét.
Kalocsán ő írta meg először a Határtalanul! program hetedik osztályosoknak című pályázat szakmai anyagát. Három diákcsoporttal volt azóta ennek a pályázati programnak a keretében Erdélyben kísérőtanár, koordinátor és alkalmi idegenvezető. Tanári munkáját Kalocsa Város Önkormányzata 2008-ban Fényi Gyula – díjjal jutalmazta, 2013-ban pedig kollégái az Év Tanára megtisztelő címre tartottak érdemesnek. Kalocsai Liszt Ferenc Alapfokú Művészeti Iskolából Pedagógusi Szolgálati Emlékérmet adományoztak Borbély Lászlóné zenepedagógusnak, Haskóné Apagyi Judit zongoratanárnak és Turi Tibor nyugdíjas pedagógusnak.
Forrás: KALOhírek
Borbély Lászlóné zenepedagógus, kimagasló elhivatottsággal és eredményekkel végezte munkáját 40 éven keresztül a Kalocsai Liszt Ferenc Alapfokú Művészeti Iskolában. Pedagógiai és művészi tevékenységére egyaránt és kitartóan jellemző, hogy saját tanszakát (mint a cselló tanszak kalocsai életre keltője!) és növendékeit éppúgy önzetlenül képviselte, mint kollegáit. Ezzel is tovább erősítve a hangszeres művészeti nevelés fontosságát, s egyben gyarapítva iskolájának eddig elért sikereit, rangját.
Forrás: KALOhírek
Haskóné Apagyi Judit 1976 óta a Kalocsai Liszt Ferenc Alapfokú Művészeti Iskola zongoratanára. A hangszertanítás mellett 2000-ben az iskola pedagógiai programjához megalkotta a szolfézs tanszak 4 évre szóló tantervét – ezt megelőzően 6 év volt –, és az alapvizsgák követelményeit tartalmazó programot, melyet azóta az országos követelményrendszer bevezetett.
Forrás: KALOhírek
Turi Tibor nyugdíjas pedagógus 30 évet töltött a Kalocsai Liszt Ferenc Alapfokú Művészeti Iskolában, mint rézfúvós tanár. Kimondható, hogy áldozatos munkája sosem merült ki a nevelési- oktatási tevékenységekkel, így Kalocsa város társadalmi eseményeinek aktív résztvevőjeként éppúgy jelen volt, mint az iskolai művészeti előadásain.
Az év tanárai
Bajai Szakképzési Centrum Kalocsai Dózsa György Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiumából elismerésben részesült Mozga László.
Mozga László a rendészeti ágazat szakmai tanára, aki az elmélet mellett gyakorlati tudást is átad a diákoknak. Hiteles személy, a szakmája iránt elkötelezett, ezért folyamatosan fejleszti szakmai, tárgyi tudását. Nem csak hétköznap, de hétvégente is rendszeresen dolgozik az iskoláért és az ott tanuló diákokért. Az iskola szakmai kapcsolatrendszerét folyamatosan bővíti, a meglévőkkel kiegyensúlyozottan tárgyal.
Diákjait rendszeresen készíti fel szakmai versenyekre, ahol regionálisan és országosan is kiemelkedő eredményeket értek el ebben a tanévben. Az intézmény egyik arca lett a továbbtanulási kiállításokon, szakmai bemutatókon, - növelve ezzel az iskolai marketing munkát, valamint a rendészet ágazat elismertségét. Bajai Szakképzési Centrum Kossuth Zsuzsanna Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájából az „Az Év Tanára” díjat Sebestyén Erika pedagógus kapta.
Forrás: KALOhírek
Sebestyén Erika pedagógus kimagasló pedagógiai szakmai munkájáért, szakmai rendezvények szervezéséért, lebonyolításáért, versenyfelkészítésért, versenyeredményeiért; a felnőttoktatás terén végzett lelkiismeretes, áldozatos munkájáért vehette át a díjat. EMMI Speciális Gyermekotthoni Központ Általános Iskolája és Szakiskolája Kalocsai Gyermekotthona Általános Iskolája és Szakiskolájából az „Az Év Tanára” díjat Ihracska Dittának adták át.
Forrás: KALOhírek
Ihracska Ditta a 2017/18-as tanévtől tagja a gyermekotthon nevelőtestületének. Ez a cím az ezt megelőzően a Fényi Gyula Általános Iskola Homokmégyi Tagiskolában végzett munkájának is elismerése. Feladatait mindig lelkiismeretesen, magas fokú szaktudással végzi. Tud változni és változtatni, melyre igen nagy szükség van a mai köznevelésben. Kitűnően beilleszkedett a gyermekotthon világába, és megállja helyét a nagyobb kihívások közepette is. Kalocsai Eperföldi Sportiskolai Általános Iskola nevelőtestülete javaslata alapján az „Az Év Tanára” díjat Szvétek Klára, magyar nyelv- és irodalom, orosz szakos tanár kapta. [Méltatását lásd feljebb – a szerk.]
Kalocsai Fényi Gyula Általános Iskola Belvárosi Általános Iskolájából Kákonyi Lászlóné részesült az „Az Év Tanára” díjban.
Forrás: KALOhírek
Kákonyi Lászlóné negyven év pedagógiai munka után utolsó tanévét fejezte be a Belvárosi Általános Iskolában, ahol több mint harminc évig tanított. Évtizedeken át vezette az alsó tagozatos munkaközösséget. A rá jellemző pontossággal, türelemmel, szakmai felkészültséggel, tapasztalattal tervezte és segítette kollegái, diákjai munkáját. Osztályfőnökként mindig arra törekedett, hogy felkészítse tanítványait felső tagozatos tanulmányaikra, felelősséggel bontakoztatta ki a bennük szunnyadó képességeket. Szabadidős tevékenységekkel, színes programokkal mindig kiváló közösséget alakított ki osztályaiban.
Példamutató, lelkiismeretes munkájával értéket teremtett a hagyományokat tisztelve az iskola életében. Ezért a szülők, kollegák, tanítványok hálás szívvel gondolnak a tanító nénire. Kalocsai Fényi Gyula Általános Iskola Kertvárosi Általános Iskolájából az „Az Év Tanárának” Kishegyiné Baráth Ildikót választották.
Forrás: KALOhírek
Kishegyiné Baráth Ildikó immár 31 éve a Kalocsai Fényi Gyula Általános Iskola dolgozója, az iskola értékes láncszeme. Munkáját a lelkiismeretesség, az őszinteség, a teljes erőbedobás jellemezi. Nincs számára megoldhatatlan feladat, addig küzd, harcol, míg céljait el nem éri. Hihetetlen empátiája, kedves mosolya többeknek segítségére volt már. Osztályai, tanítványai, kollégái és a szülők is egyaránt tisztelik, kedvelik, szeretettel beszélnek róla.
Rengeteg versenyeredményt tud felmutatni országos, megyei, regionális és városi szinten történelem és rajz tantárgyakból egyaránt. Az idei tanévben is kiemelt eredményeket értek el tanulói. A Kálti Márk Országos Történelem Versenyen, az Ópusztaszer Nemzeti Történeti Emlékpark által kiírt „KerekEmese” országos vetélkedőn is helyezettek lettek diákjai, de a Körzeti Történelem Versenyen is szépen szerepelt az általa felkészített csapat.
Mindezek mellett gyerekei rajzpályázatokra küldött munkái, soha nem maradnak elismerés nélkül. Példamutató emberi értékei, kiemelkedő szakmai tudása és munkabírása ad okot arra, hogy jelölték őt az év pedagógusa díjra. Kalocsai Liszt Ferenc Alapfokú Művészeti Iskolából az „Az Év Tanára” díjat Tóth-Mihó Erika és Tóth Zoltán közösen vehették át.
Forrás: KALOhírek
Tóth-Mihó Erika és Tóth Zoltán az elmúlt években nagy sikerrel vettek részt a különböző versenyeken, fesztiválokon. A tavalyi évben a „Fölszállott a páva” televíziós vetélkedőn értek el kimagasló eredményt, az idei tanévben pedig két párjuk bejutott az Örökség Egyesület által szervezett szólótánc verseny döntőjébe. Kalocsai Nebuló Általános Iskola, Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményből az „Az Év Tanára” Gaál-Schneider Ilona lett.
Forrás: KALOhírek
Gaál-Schneider Ilona az elismerést a Békés Iskola program intézményben történő bevezetéséért, az egész tanévben megvalósuló Békés Iskolás programok koordinálásáért és kimagasló színvonalú gyermekvédelmi tevékenységéért érdemelte ki. Kalocsai Szent István Gimnáziumból „Az Év Tanára” díjban Thuránszky Rudolf részesült.
Forrás: KALOhírek
A Kalocsai Szent István Gimnáziumban kiemelt feladat a felsőfokú tanulmányok előkészítése, a tehetséges tanulók versenyeztetése, a közösség építése.
Thuránszky Rudolf a 2017-2018. tanévben a 11. és 12. évfolyamos matematika emelt szintű felkészítő csoportot tanította a tőle megszokott magas színvonalon. Emellett több osztályban matematika és földrajz tantárgyakat oktatott, osztályfőnökként vezette a 11.C osztályt.
Az idei tanévben is több tanulót készített fel tanulmányi versenyekre, akik között országos és megyei helyezettek is voltak.
Aktív szervező munkájának eredményeként nyáron ismét megvalósul az iskola nagyon népszerű kenutábora.
Kiemelkedő munkájának eredményeként a Kalocsai Szent István Gimnáziumban a 2017-2018. tanévben a tanulók és a tantestület titkos szavazása alapján az Év Tanára kitüntető címre Thuránszky Rudolfot javasolták. Az év óvodapedagógusai
Kalocsa Város Óvodája és Bölcsődéjéből az „Év óvodapedagógusa” díjat Győri Annamária, a Csokonai Utcai Tagóvoda óvodapedagógusa, Szarvas Ildikó, az Újvárosi Tagóvoda óvodapedagógusa, Dr. Bóta Zoltán Jánosné, a Kunszt Utcai Tagóvoda óvodapedagógusa [méltatását lásd feljebb – a szerk.], András Istvánné, a Bem Apó Utcai Tagóvoda óvodapedagógusa, Törökné Romsics Anita, a Zöldfa Utcai Tagóvoda óvodapedagógusa, Szabóné Juhász Ildikó, a Viola Utcai Tagóvoda óvodapedagógusa, tagóvodavezetője kapta.
Forrás: KALOhírek
Győri Annamária a Csokonai Utcai Óvodában óvodapedagógus. Kiváló pedagógiai érzékkel és szeretettel fordul a gyerekekhez, szülőkhöz és a nevelőtestület tagjaihoz. Kiegyensúlyozott, nyugodt viselkedése a gyerekre rendkívül nagy hatással van. Példamutató emberi tulajdonságai, empatikus magatartása, igényessége a gyermekek nevelésében is megmutatkozik. Számára a legfontosabb a gyermek, minden ebből indul ki. Változatos, innovatív módszereket alkalmaz, a tehetségek felismerése, tehetséggondozást fontos feladatának tekinti. Kreatív ötleteivel, módszereivel színesíti a Csokonai óvoda és az intézmény életét. Különösen az anyanyelvi nevelés, a művészeti nevelés területei állnak közel hozzá. Őszinte, lelkiismeretes szakmai munkája példaértékű.
Szarvas Ildikó már több éve végez intézményünkben nevelő-oktató munkát. Törekszik az innovációra a hatékony pedagógiai tevékenység érdekében. Együttműködik a pedagógiai munkát segítő szakemberekkel és a szülőkkel. Mindig tiszteletben tartja a gyermekek személyiségét, keresi a bennük rejlő értékeket, felelősen és elfogadóan viszonyul hozzájuk. A gyermekeket egymás elfogadására, tiszteletére, kölcsönös támogatására, előítélet mentességre neveli.
Forrás: KALOhírek
András Istvánné munkáját hosszú évek óta lelkiismeretesen, színvonalasan végzi. Szakmai innováció jellemzi, figyelemmel kíséri a szakmai téren történő változásokat. Szívesen vállal plusz feladatokat az óvodáért, és a közösségért. Egyénisége kedves, barátságos a szülőkkel kapcsolattartása jól működik, szívesen fordulnak hozzá, segít a problémák megoldásában. Mindennapi pedagógiai munkájában mindig maximalista, arra törekszik, hogy a gyermekek egyéni képességeik legjavát nyújtsák.
Óvónői munkájában mindig nagy hangsúlyt kap a gyermekek sokoldalú személyiségfejlesztése. Érzékenyen reagál a felzárkóztatást igénylő gyermekek problémáira. Éves szinten ellátta a városban a gyermekek mozgásfejlesztését. Szeretettel, felelősséggel, elkötelezettséggel teszi a dolgát. A programok szervezésében segítőkész, a lebonyolításában aktívan részt vesz.
Forrás: KALOhírek
Törökné Romsics Anitát az óvodában az egyenletes, színvonalas pedagógiai munkavégzés jellemzi. Lelkes és elkötelezett segítője az óvodánkba járó gyermekek felzárkóztatásának a tehetség kibontakoztatásának. 2017. őszén a csoportjában felkészített gyermekek második helyezettek lettek a Megyei Rendőrkapitányság által szervezett bábversenyen. A nevelési év folyamán a csoportjába járó gyermekek közül többen, egyénileg is jól szerepeltek lelkiismeretes felkészítésének köszönhetően, a különböző versenyeken, pályázatokon / rajzpályázat első, második helyezés, különdíj, szavalóverseny első, második, harmadik helyezés, dalverseny második helyezés/.
Fiatalos, új ötletekkel teli, lendületes a munkavégzése. Minden feladatban lehet számítani ötletgazdag, pontos, átgondolt munkájára.
Teljes mértékben azonosulni tud a Zöldfa utcai Óvoda kiemelt profiljával, az egészségvédelemmel, a környezet szeretetére neveléssel, a környezetünk védelmével. A környezet megismerésére nevelés területén folyamatosan keresi az új, innovatív fejlesztési lehetőségeket, ezeket beépíti mindennapi nevelő munkájába. Köszönjük a megbízhatóságát az elkötelezettségét, a segítőkészségét és azt, hogy mindezt a tudást kamatoztatja az óvoda érdekében.
Forrás: KALOhírek
Szabóné Juhász Ildikó naponta sok szakmai kihívással néz szembe, mégis olyan pedagógiai helyzeteket teremt, amely hozzásegíti a gyermekeket értelmi, érzelmi, erkölcsi fejlődésükhöz. Az egyéni bánásmódot, az egyéni fejlesztést, a gyermekek felzárkóztatását szívügyének tekinti. A hátránykompenzációra és a tehetséggondozásra is nagy hangsúlyt fektet az óvodai nevelőmunkája során. A közösség alakítását és fejlesztését programokkal is színesíti, erősíti, a szülőket is aktívan bekapcsolja az óvodai életbe. A Viola Utcai Tagóvodából is minden programra eljuttatja a nagycsoportosokat a távolság ellenére is. A Nagyasszonyunk Katolikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnáziumban „Az év óvodapedagógusa” Vácz Péterné, „Az év tanítója” Baloghné Pálóczi Szilvia, „Az év tanára” Buresné András Szilvia lett.
Forrás: KALOhírek
Vácz Péterné a bajai Eötvös József Tanítóképző Főiskola óvodapedagógia szakán sajátította el az óvónői pálya rejtelmeit. A főiskola elvégzése után kisebb megszakításokat követve 2005. szeptemberétől a Nagyasszonyunk Katolikus Óvodában neveli a gyermekeket. Fontos feladatának, szívügyének érzi az óvodáskorú gyermekek személyiségének komplex fejlesztését.
Már pályája kezdetén érezte, hogy valami hiányzik mindennapi munkájából, egy kedvtelés, egy különös vonzódás a népművészet felé irányította. Munkáját kezdettől fogva a tudatosság, precizitás, igényesség, a folyamatos szakmai önképzés jellemzi. Számos továbbképzésen vett részt, ahol elsajátíthatta a kézműves mesterség fortélyait. A népi gyermekjátékok, dalok, táncok ismerője, a népi hagyományok felkutatása, megőrzése fontos szerepet tölt be életében. Az óvodai tehetséggondozás, a drámajáték alkalmazási lehetőségei érdeklődési köréhez tartoznak. Az egészen kicsi gyermekek iránti vonzódása a népi mondókák, ölbeli játékok értékmegőrzése vezette arra, hogy elvégezze a Kerekítő Módszertani Tanfolyamot. Városunkban, valamint a környéki településeken sikeresen vezet Kerekítő foglakozásokat, kézműves játszóházakat, nyári táborok lelkes szervezője. Elméletben megszerzett tudását rendkívül nagy kreativitás, kézügyesség jellemzi, óriási lelkesedéssel tanítja az apróságokat, s a nagyobbakat a népi kismesterségek alaptechnikáira.
2012-ben sokrétű, színvonalas népművészeti munkájáért „Pécsiné Ács Sarolta” díjat vehetett át.
Hosszú évek óta a Kalocsai Bokréta Népművészeti Egyesület táncosa, majd a kalocsai óvodástánccsoportok egyik táncpedagógusa.2016-ban szakvizsgát tett Gyermektánc az óvodában szakterületen.
Óvónői munkáját is színesíti, gazdagítja a népi kultúra széles ismerete, tudását készségesen, szívesen megosztja kollégáival. Az óvoda közösségének elkötelezett, aktív, együttműködő tagja, ötletessége megjelenik az óvoda dekorációjában, az esztétikus eszközök elkészítésében. Az óvodában folyó művészeti nevelés kiterjesztése érdekében nevéhez fűződik a Fürge ujjak kézműves és a Tipe-topa gyermektánc műhely tematikájának kidolgozása, vezetése.
Töretlen lelkesedéssel vesz rész az óvodai ünnepek színvonalas lebonyolításában, a változatos gyermeki tevékenységek, bábozás, mese-túra szervezésének egyik fontos szereplője. Az óvodai belső önértékelési munkacsoport vezetőjeként is igyekszik megfelelni a rábízott feladatoknak.
Szakmaiságát a feltételnélküli gyermekszeretet és tisztelet határozza meg, tapintattal és mégis rendkívül hatékonyan fejleszti a gyermekek értelmi képességeit, színesíti személyiségüket. Folyamatos kiemelkedő magas színvonalú munkájáért méltón veheti át az év óvodapedagógusa címet.
Forrás: KALOhírek
Baloghné Pálóczi Szilvia 1996-ban szerzett tanítói diplomát a bajai Eötvös József tanítóképző Főiskolán, két iskolás korú kislánya van. 1997 óta tanít a Nagyasszonyunk Katolikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnáziumban harmadik negyedik osztályokban. Alsós munka közösségvezető, szakvizsgázott, minősítése 100% volt. Óráin játékos ismeretszerzés folyik; a legújabb módszerekkel oktatja diákjait. Tanítványai megyei, országos versenyek résztvevői. Kreatív ötletei az iskolai programokat színesítik. Az óvoda- iskola kapcsolatát erősítő projekt, a betlehemei csodaváró, a napközis gyereknap, alsós sportnap megálmodója és koordinátora; a kalocsai hímzés szakavatott oktatója az iskolában, amely új színt hozott a háztartástan órák hangulatába. Mentor tanárként főiskolás hallgatók szakmai irányításában több alkalommal vett részt, amiért elismerést is kapott a felsőfokú intézettől; iskolánk gyakornok tanítóinak is mentora. Szakmai kvalitásai és emberi személyisége, a hitbeli elköteleződése példa mindenki számára. Buresné András Szilvia 1986-ban végzett a szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán. Magyar történelem szakos általános iskolai tanár; szakvizsgázott, minősítési eljárásban kiváló eredménnyel vizsgázott pedagógus. Szakmai precizitás jellemzi. Az óráin a kooperatív technikák, csoportmunkák mestere. Játékos, színes óráin hadvezérekké, írókká válhatunk.
Osztályfőnökként minden diákjának bánatában és örömében osztozik. Wass Albert szavalóverseny, Kazinczy szép magyar beszéd versenyen, mesemondó versenyen diákjai mindig helyezettek. A Lakitelki Népfőiskola Kárpát-medencei Történelem versenyének helyezéseit évente hozza el; így történhetett meg, hogy a diákcsapat határon túli területekre nyert utat.
A nemzeti emléknapok műsorain a hagyományokat - néptánc, népzene - ötvözi a modern technika lehetőségeivel. Szilárd értékrendjével könnyedén és anyaian igazgatja kamasz diákjait, akik elfogadják, sőt igénylik a segítő, támogató szavakat és tetteket.
A Fókuszban Podcast most megjelent adásában a nemrégiben megalapított Magyar Civil Hálóról beszélgetünk az országos hálózat elnökével, Petneházy Dáviddal és elnökségi tagjával, Szigeti Tamással. A beszélgetés második felében Scherer Erzsébet, a Magyar Vidék- és Térségfejlesztési Alapítvány ösztöndíjasa mesél céljairól.