Hiába a szakértelem, a felelősségteljes vezetés és a jóindulat, évről évre újratermelődik közel 150 millió forintos hiány Kalocsa önkormányzatának gazdálkodásában az új vezetés idején is, dacára a szigorú takarékoskodásnak és a korábbi energiahatékonysági beruházások révén keletkezett megtakarításoknak. A hiányt évtizedeken keresztül állami támogatásból fedezte a város, az utóbbi időszakban emellett vagyoneladásból tömködik a lyukakat. A továbbiakban rendkívüli támogatásra ilyen célra nem számíthatunk, a vagyon pedig véges, ezért költségvetési stabilitási rendeletet hozott az önkormányzat. A 2017-es költségvetést már ennek alapján kell megalkotni, így jövő évtől húsbavágó megszorításokra és pénzpumpára számíthatunk, ami még mindig jobb, mint a törvényben megszabott esetekben előírt válságköltségvetés.
Erről a múlt csütörtöki testületi ülés első napirendi pontjaként döntött az önkormányzati képviselő-testület. A tárgyalt előterjesztés írásos bevezetője szerint legalább 145 millió forint a rendszerszerű, strukturális hiány, noha a tényleges hiányt csak egy-egy évre, a működési és rendkívüli támogatások változó mértékének ismeretében lehet megállapítani.
A közel 150 milliós strukturális hiány fölszámolására mielőbb intézkedéseket kell tenni a fizetésképtelenség elkerülése végett, amit az elmúlt években vagyonértékesítésből származó egyszeri bevételek, illetve rendkívüli központi támogatások révén csak átmenetileg tudtak orvosolni.
Forrás: Illés György / KALOhírek
Az idei költségvetési rendelet is tartalmazott erre vonatkozó passzust, amely kimondta, hogy a testület legkésőbb június 30-ig külön rendeletben dönt az önkormányzat és intézményei költségvetési stabilitását hosszútávon, egyszeri, rendkívüli bevételek nélkül is biztosító, 2017-től alkalmazandó költségvetési stabilitási rendelkezésekről.
Ennek elmaradása esetén a városnak a fenyegető adósságrendezési eljárással együtt járó súlyos következményekkel kellene szembe néznie. Az önkormányzat gazdálkodásának önállósága megszűnne, mellé pénzügyi gondnokot jelölnének ki, és a város csak az ő ellenjegyzésével vállalhatna kötelezettséget, és minden kifizetéshez is az ő aláírására volna szükség. Ezen kívül válságköltségvetést kellene készíteni, amelyben csak a kötelező önkormányzati feladatokra szánhatnának forrást, az önként vállalt feladatokra, a fesztiváloktól a nyugdíjasok ünnepi járandóságán át a sport- és diákélet támogatásáig, vagy a kultúra és civil társadalom támogatására egy fitying sem juthatna, és akkor nem is beszéltünk még az uszoda-üzemeltetésről vagy a partnervárosi kapcsolatokról. A válságköltségvetésből ráadásul a képviselőknek és az önkormányzati bizottságok tagjainak sem lehetne tiszteletdíjat fizetni.
Ehelyett most elfogadtak egy költségvetési keretcsomagot, amelyben egyes előirányzat-csoportokra már most, előre meghatározták, hogy mekkora megtakarítást céloznak meg az adott feladatokra szánt költségekből. Ezt a keretet töltik majd meg a jövő évi költségvetés megalkotásánál, ami aligha lesz könnyű feladat, hiszen a megszorításokkal rengeteg részérdek sérül, és az egyes érdekeltségi csoportok pozíciói csak egymás rovására javulhatnak.
A két érintett bizottság, a pénzügyi, valamint a jogi bizottság támogatta az előterjesztésben foglaltakat – amint arról a két bizottsági elnök, Katus Attila, illetve Angeli Gabriella tájékoztatta a testületet. Az ellenzéki képviselők viszont több kritikai megjegyzés kíséretében támogatták csak az egyébként üdvözlendő szándékúnak ítélt rendelkezéscsomagot.
Sport, ifjúság, civilek versus polgármesteri keret
Simon Zoltán örömmel nyugtázta, hogy a városvezetés stabilizálni akarja a város költségvetését, ez azonban szerinte fölveti, hogy nem volt reális a 2016-ra tervezett költségvetés, hiszen mindenhol csökkentéseket látunk, nyilvánvalóan azért, mert nincs elég pénz a város üzemeltetésére.
Forrás: Illés György / KALOhírek
Én ismét föl szeretném tenni a kérdést, hogy a tavalyi 460 millió forint, ami a KalocsaKOM eladásából származott, az hol van? Az már eltűnt? – kérdezte a képviselő.
– Ha tételenként 3-4-5 milliós csökkentésekre kényszerül a vezetés, az azt mutatja, hogy nagyon kiürült a kassza, és fölmerül a kérdés, hogy abból tartjuk fönn a várost, hogy mindent eladunk? –folytatta Simon, majd a továbbiakban kiemelt néhányat a tervezet legfájdalmasabb pontjai közül. Így említette a sport és ifjúsági egyesületek és a Gyermek és Ifjúsági Önkormányzat támogatására szánt forrás ötmilliós csökkentését, valamint a zöldterületek, közterületek gondozására, a köztisztaság fönntartására fordítható összeg harmincmilliós kurtítását, amelyre annak ellenére tesz az anyag javaslatot, hogy a parkok, közterek állapota ma sem teljesen kifogástalan – vélekedett Simon.
Ugyanakkor arra is rákérdezett a képviselő, hogy mi indokolja ezzel egyidejűleg a polgármesteri keret megduplázását.
Alulfinanszírozott város
Török Ferenc is üdvözölte, hogy belátta a vezetés, hogy sokkal szigorúbb gazdálkodás kell, jobban meg kell fontolni, hogy mire mennyit fordítanak, mert, ahogy már többször is elmondták:
KALOCSA ALULFINANSZÍROZOTT VÁROS, A BEVÉTELEI SOKKAL ALACSONYABBAK MINT AMENNYIT KÖLT.
A megszorítás mértéke ugyanakkor meglepte, mivel nagyjából ennyi hiányzott a költségvetésből az ő polgármestersége idején is, holott épp mostanában értesült róla, hogy az általuk véghezvitt nyolc energetikai beruházások által elért megtakarítások, kiegészülve a közvilágítás korszerűsítésének hatásával 50 és 100 millió forint közti előnyt jelent a városi büdzsében.
Ha viszont ennek ellenére a hiány mégis ugyanannyi, akkor az Török szerint azt jelenti, hogy mégis drágán üzemeltetik a várost.
Forrás: Illés György / KALOhírek
Mi azzal számoltunk, hogy az energetikai megtakarításokból olyan plusz pénzeink lesznek, amiből ösztöndíjrendszert tudunk majd a fiataloknak alapítani – mondta végül a képviselő, kérve, hogy ezt a célt ne hagyja elsikkadni a testület.
A Kft.-ket monitorozná Filvig
Filvig Géza szintén örömmel fogadta, hogy a városvezetés fölismerte, hogy a drága városüzemeltetésen változtatni kell, majd a város 100%-os tulajdonú Kft.-inek gazdálkodását helyezte fókuszba.
A képviselő nem tartja elfogadhatónak, hogy a társaságok működésére mint független gazdálkodó szervezetekre az önkormányzatnak semmiféle ráhatása, vagy rálátása nincs, noha az önkormányzat nagyon sok tíz meg százmilliót fizet ki a Kft.-knek, így e cégek önkormányzati forrásból, vagyis közpénzből is működnek.
Emlékeztetett, hogy az egyik Kft. ügyvezetője korábban 45 millióstagi kölcsönt kért az önkormányzattól, majd később azzal fordult a testülethez, hogy ezt változtassa át vissza nem térítendő támogatássá.
Akkora pénzekről van szó, hogy fontosnak tartanám, hogy mint tulajdonosok, mint önkormányzat felelősen járjuk el – mondta a képviselő, hozzátéve, hogy kívánatosnak tartaná a gazdálkodó szervezeteik, a Kft.-ik működésére közvetlen rálátást biztosító eljárásrend kidolgozását. A képviselő fölidézte az előterjesztésben leírt fenyegetést a pénzügyi gondnok kirendeléséről, majd azt kérdezte a jegyzőtől és a polgármestertől, hogy van-e valamiféle törvényes lehetőség arra, hogy a képviselő-testületnek közvetlenül legyen rálátása a Kft.-k gazdálkodására a pénzügyi gondnok jogköréhez hasonlóan, mivel már most látható, hogy idén is plusz támogatási összegeket fognak kérni az önkormányzattól a gazdasági társaságok.
Filvig szerint nem szerencsés, hogy a két legnagyobb feladatellátó, a Parkgondozó Kft. és a Vagyonhasznosítási Kft. ugyanazon személy ügyvezetői irányítása alatt áll. Filvig rámutatott: a két cég együttesen közel 400 millió forint önkormányzati támogatásból gazdálkodik, és két, egyenként is nagy feladatkört lát el.
Magát az előterjesztést, kiegészítve a fönti kritikai megjegyzésekkel, nem vitatta, egyetértett annak alapcélkitűzésével, vagyis hogy ne költsenek többet lehetőségeinknél, és fogják vissza város költekezését.
Forrás: Illés György / KALOhírek
A továbbiakban a polgármester válaszolt a fölvetésekre.
Még van maradék a KalocsaKOM árából
Török képviselő úr mondta ki az igazat, hogy a város alulfinanszírozott. Innen kell kiindulni – mondta Bálint József, majd Simon Zoltánnak válaszolva a KalocsaKOM eladásának bevételéről elmondta: azt a két cég föltőkésítésére, a hitelállomány csökkentésére fordították nagy részben. A Kft.-k rendszerszintű hiánya a vonatkozó törvény értelmében csak két év késedelemmel jelentkezett kényszerítő tényezőként, de annak legalább egy része öröklött hiány. A vételárból a maradék, mintegy 174 millió forint most is megvan, az önkormányzat számláján tartják.
A Kft.-k jogi helyzetét törvény szabályozza. A társaságok elszámoltatásának rendjét viszont módosíthatja az önkormányzat – mutatott rá a polgármester, majd emlékeztetett, hogy tavaly szigorították is a cégek beszámolási rendjét.
Bálint szerint a működésüket ugyanakkor bármely képviselő ellenőrizheti, átnézheti a könyvelésüket, joguk van hozzá. A Kft.-k jelenleg félévente kötelesek beszámolni, de az ügyvezetőkkel való egyeztetés nyomán bármikor ellenőrizhetik a cégek működését a képviselők.
Polgármesteri puffer
A polgármesteri keret emelését azzal indokolta, hogy minden beérkezett igény, amelyet az illetékes bizottság forrás híján elutasítani kényszerül, már csak ebből a keretből lesz fedezhető. Ez a gyakorlat azt a korábban kialakult szokást helyettesíti majd, amellyel a hiányt egyes esetekben „áttolták” a következő évre, előre lekötve a jövő évi büdzsé forrásait.
Ezt a szerepet gyakorlatilag a polgármesteri keret vette át, és nem az [az emelés célja], hogy én majd elitalozom, vagy elgépezem. A vagyonértékesítésekkel kapcsolatos fölvetésre megismételte korábban is hangoztatott érvét, hogy az nem vagyonvesztés, hanem vagyonátcsoportosítás, vagy klasszikus kifejezéssel portfólió-átrendezés.
Forrás: Illés György / KALOhírek
Az energia-megtakarításokról még nincs adat
Az energia-megtakarításokról Bálint József elmondta: azok hatása az éves leolvasási rend miatt csak a 2017-es költségvetésben jelentkezik majd, és ők is reménykednek, hogy jelentős megtakarítás jelentkezik majd.
Ezt ugyan nem említette a polgármester, de ez azt is jelenti, hogy – mivel a tervezett 145,7 milliós lefaragásból akár 80-90 milliót is fedezhetnek az energia-megtakarítások Török Ferenc számításai alapján – ezzel a legoptimistább forgatókönyv szerint ténylegesen „csak” 50-70 millió körüli nadrágszíjhúzásra számíthat a város jövőre.
A Kft.-k voltak a veszteségek gyűjtőhelyei
A Kft.-kkel kapcsolatban Bálint József annyit még fontosnak tartott közölni, hogy a 100%-os önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságoknál országszerte hasonló a helyzet, ezek együttes adóssága ma több, mint az adott önkormányzatok hitelállománya a pénzügyi konszolidáció előtt.
A kormányzat emiatt bejelentette, hogy nem ad központi keretet e cégek helyzetének a rendezésére, vagyis rendkívüli működési támogatásra nem számíthat a város a társaságok tőkehelyzetének tavalyihoz hasonló kiigazításához.
Egyhangú döntés
A rendeletet a testület végül 12 igen szavazattal elfogadta, a polgármester pedig megköszönte a képviselőknek a város jövőjéhez való felelős hozzáállásukat.
A Fókuszban Podcast most megjelent adásában a nemrégiben megalapított Magyar Civil Hálóról beszélgetünk az országos hálózat elnökével, Petneházy Dáviddal és elnökségi tagjával, Szigeti Tamással. A beszélgetés második felében Scherer Erzsébet, a Magyar Vidék- és Térségfejlesztési Alapítvány ösztöndíjasa mesél céljairól.