Elkészült a korrigált végelszámolói nyitómérleg, amely szerint 65,9 millió a cég vagyonával nem fedezett beszállítói tartozás. A képviselő-testület legutóbbi ülésén hozott döntése értelmében az önkormányzat nem fizeti be a követelések fedezetét, így a végelszámolónak indítványoznia kell a társaság felszámolását.
A Kalocsa Menza Kft. végelszámolását végző Hartkontir Kft. nevében eljáró Frits Mártonné végelszámoló a tevékenységet lezáró beszámoló mérleg adatai alapján végelszámolási nyitó mérleget készített, amelyet 2017. november 30-án elfogadott a testület.
A nyitómérleg elfogadását követően a vonatkozó törvényi rendelkezések alapján korrigált végelszámolói nyitómérleget kell készíteni a hitelezői jegyzék alapján. A korrigált mérleg elkészítésére 75 nap áll rendelkezésre, majd azt a testület elé kell terjeszteni. Ha ez alapján a cég vagyona nem elegendő a hitelezők követeléseinek fedezetére, kezdeményezik, hogy a hiányzó összeget fizessék be – foglalt össze az előzményeket és a jogi környezetet a február 22-ei testületi ülésre készült előterjesztés, azt is hozzátéve, hogy a
A KALOCSA MENZA KFT. ESETÉBEN A KÖVETELÉSEK FEDEZETÉHEZ HIÁNYZÓ ÖSSZEG 65.878.417 FORINT.
Ha ezt nem fizeti be 30 napon belül, haladéktalanul köteles felszámolási eljárást lefolytatására irányuló kérelmet benyújtani. Ennek előterjesztéséhez nincs szükség a testület hozzájárulására, csak tájékoztatni kell azt.
Forrás: Illés György / KALOhírek
A Menza Kft. állományában 3 fő van, 1 fő az előző évekről felhalmozódott szabadságát tölti, 1 fő gyesen lévő kismama és 1 fő keresőképtelen. A többi munkavállalóval 2017. december 31-én megszűnt a foglalkoztatási jogviszony – teszi hozzá az előterjesztés.
A dodonai döntést meghozó testületi ülésen a végelszámoló asszony szóban is kiegészítette az általa az önkormányzatnak átadott anyagot, indokolva egyes korrekciókat a mérlegadatokban.
Másfélmilliós pályázati visszafizetési kötelezettség
Ezek közül az egyik egy 2013-as pályázat, amelynek fenntartási időszaka még nem zárult le, ezért időarányos visszafizetési kötelezettség keletkezik, ugyanis a támogatási szerződés szerint, ha bármely okból – akár megszűnés, vagy egyszerű nem teljesítés miatt nem valósul meg a támogatási szerződésekben foglaltaknak egy része, akkor időarányosan vissza kell fizetni a támogatási összeget.
Eszerint a fönnmaradó 24 hónapra 1.432.800 forintot mindenképpen vissza kell fizetnie a Menza Kft.-nek – fejtette ki a végelszámoló, hozzátéve, hogy ez volt a legjelentősebb korrekciós tényező.
A pályázat keretében egyébként egy felújítás valósult meg 2014 szeptemberében, és a beruházáshoz kapcsolódóan ötéves gyakorlati képzési kötelezettséget is vállaltak, de ez a kötelezettség tavaly augusztus 31-ével már megszűnt.
Kisebb korrekcióra szorult az eszközleltár is, ott selejteztek kisebb tételeket, amelyek nem voltak fellelhetőek, de találtak a kimutatásokban nem szereplő eszközöket is.
A lényeget pedig így foglalta össze a Hartkontir Kft. szakembere:
Látható, hogy a Menza Kft. vagyona nem elegendő arra, hogy a hitelezői állományt kifizesse. A végelszámoló ezért azt javasolta az önkormányzatnak, hogy a korrigált nyitómérleget a képviselő-testület fogadja el, másrészt pedig, hogy a hitelezők felé teljesítse a kötelezettségeket.
Forrás: Illés György / KALOhírek
Simon Zoltán a végelszámolást végző cég jelentését elfogadta, korrektnek tartja, azonban az előterjesztés szerint a végelszámoló utóbbi javaslatát nem fogadná el a testület, míg szerinte a Menza Kft. tartozásaira pótbefizetést kellene eszközölnie az önkormányzatnak, így kérte a képviselőtársait ennek a 2. határozati javaslatnak is az elfogadására.
Simon azt is elmondta: tudomása szerint a követeléseket támasztó cégek egy levelet is írtak, amelyben felajánlják, hogy akár részletfizetést vagy bármilyen megoldást elfogadnának, ugyanakkor nehezményeznék, ha a képviselő-testület kategorikusan visszautasítaná a tartozásokért történő helytállást.
Simon Zoltán azt sürgette, hogy induljon tárgyalás a cégek vezetői és az önkormányzati vezetés között, hogy lehetőség maradjon arra, hogy ezek a cégek, a számukra jogos pénzt megkaphassák.
Járni jár, csak jutni nem jut!
Az én álláspontomat mindenki ismeri, nem ismétlem meg. Jelen pillanatban a költségvetésünk nem áll olyan helyzetben, hogy ezt finanszírozni tudja – foglalta össze már korábban is közzé tett álláspontját dr. Bálint József polgármester, hozzátéve, hogy a követelések rendezéséhez kormányzati segítséget kért. Konkrétan egy levelet írt Lázár János miniszternek, amelyről a költségvetési rendelet vitája során – amelynek keretében a Menza Kft. adóssága is szóba került – részletesen is beszámolt. [Lásd a cikk alján! – A szerk.] Kérelmünk kedvező elbírálás esetén a végelszámoláson, illetve a felszámoláson kívül rendezik az adósságot.
Egyébként nem tudjuk jelen pillanatban teljesíteni. Bármennyire fájlalom, gyakorlatilag a Ptk. eljárására hagyatkoznánk addig, de döntést kell hoznunk ma. Katus Attila a pénzügyi bizottságát ismertetve a polgármesterével hasonló álláspontról számolt be: az első határozati javaslatot támogatták, de a pótbefizetést nem.
A jogi bizottság álláspontját ismertető Angeli Gabriella mindkét javaslat tekintetében 3 igen mellett 2 tartózkodásról számolt be, tehát a jogi bizottság egyetértett azzal, hogy az önkormányzat fizesse ki az adósságot, amihez Angeli hozzáfűzte személyes, Simon Zoltán álláspontjával azonosuló véleményét.
A végelszámoló tájékoztatta a képviselőket, hogy a szállítói tartozást az önkormányzat tulajdonosként nem fizeti ki, akkor haladéktalanul át kell adnia a felszámolónak az ügyet, ha pedig úgy döntenek, hogy fizetnek, akkor erre 30 nap áll rendelkezésükre, annak elmaradása esetén pedig haladéktalanul tájékoztatnia kell a felszámolót.
Mindehhez a polgármester azt főzte hozzá, hogy a tartozást az eljárástól függetlenül, a 30 napon túl is lehet rendezni, ha az önkormányzat megkapja a kormányzati támogatást.
Végül a végelszámoló által összeállított dokumentációt 12 igen szavazattal elfogadta a testület, míg az adósságrendezésre vonatkozó javaslatot öt igen szavazattal öt nem ellenében és két tartózkodással elutasította a testület.
A DÖNTÉS ÉRTELMÉBEN KALOCSA VÁROSA EGYELŐRE NEM ÁLL HELYT A MENZA KFT. ÁLTAL FELHALMOZOTT BESZÁLLÍTÓI TARTOZÁSOKÉRT.
Mindezt Bálint József polgármester így konstatálta:
Végelszámoló asszony tegye a kötelességét, ahogy szokták mondani a bakónak annak idején. A 30 nap leteltével intézkedjen, hogy felszámolás alá kerüljön. [A 30 nap a szándék megléte esetén a befizetés határidejére vonatkozott volna, a második határozati javaslat elutasítása nyomán a végelszámoló haladéktalanul felszámolónak adja át az ügyet az ülésen elhangzottak szerint, amit Frits Mártonné meg is erősített portálunknak – A szerk.]
Forrás: Illés György / KALOhírek
Bálint József levelét megírta
A Kft. adósságainak rendezésére Bálint József polgármester a kormányzat segítségét kérte. Erről a költségvetés vitája során számolt be, fölolvasva a miniszternek írott levelet, amelynek leiratát az alábbiakban közöljük:
Bálint József polgármester Lázár János miniszterhez írott levele
Kalocsa Város Önkormányzatának képviselő-testülete 2017. augusztus 30-án döntött arról, hogy a 100%-os tulajdonában lévő Kalocsa Menza Kft. ismételt feltőkésítésében nem kíván részt venni.
A testület a Ptk. alapján 2017. október 31-én, törvényi kötelezettségeit megtartva döntött a Kft. végelszámolásáról 2017. november 1. napjától. A képviselő-testületnek a korrigált végelszámolási nyitómérleg alapján van lehetősége dönteni arról, hogy többletforrást biztosít-e a cégnek a hitelezői igények kielégítésére. (…) 2015. évben a saját tőke helyreállítása érdekében 63.604 ezer forint 2016. évben 28.268 ezer, azaz összesen 92.372 ezer [92,4 millió] forint pótbefizetés történt. Ezen felül 2015. évben a Ptk. előírása alapján jegyzett tőke emelés befizetést is végrehajtott a tulajdonos önkormányzat. Ezt követően a Kft. 2016. évi gazdálkodása újabb 26.481 ezer Ft veszteséget generált, melynek eredményeként saját tőke 2017. december 31-ei állománya –23.481 ezer forint.
A Menza Kft. közbenső beszámolója alapján a 2017 első félévében további 9.824 ezer veszteség képződött. A Kft. saját tőke állománya már –33.305 ezer forint összeget mutat 2017. június 30-ával. A 2017. szeptember 30-ai állapot szerint a Kft. kötelezettségének és követelésének egyenlege – 57.976 ezer forint. A gyermek és diák étkeztetés kötelező önkormányzati feladatot 2017. február 1-től a Kalocsai Közétkeztetési Intézmény látja el, majd 2018. január 1. napjától a város intézményei egyéb közétkeztetési és étkeztetési feladatokhoz kapcsoló szolgáltatást és az intézmény látná el. A Menza Kft. további működtetése fentiekben kifejtettek nyomán nem indokolt, és egy korábbi tanulmány alapján – OTP által készített elemzés – nem is lett volna indokolt intézmény helyetti gazdasági társaság létrehozása 2012-ben.
Az önkormányzat nem képes a veszteséges céget tovább finanszírozni, azonban a beszállítók felé az önkormányzat költségvetési helyzete és a cég vagyona valószínűleg nem teszi lehetővé a teljes beszállítói tartozás kiegyenlítését.
Fentiek alapján kérem a Tisztelt Miniszter Urat, hogy egyéb támogatást nyújtson az önkormányzat részére a beszállítói tartozás kiegyenlítéséhez!
Kalocsa, november 6-án. Bálint József a levél ismertetéséhez hozzátette, hogy a levelet megkapta a miniszter, tud róla, és megígérte, hogy intézkedni fog, tud róla, hogy március 2-ig ebben intézkedni kell.
Amint a polgármester mondta: Várjuk a válaszát, hogy igen vagy nem, de az mindenképp önálló napirend lesz majd.
Tehát nem igaz az, hogy nem próbáljuk meg rendezni a szállítói állományt, de saját erőből nem tudjuk
– jelentette ki akkor, mintegy félórával a Kft.-ről szóló döntés előtt a polgármester.
A Fókuszban Podcast most megjelent adásában a nemrégiben megalapított Magyar Civil Hálóról beszélgetünk az országos hálózat elnökével, Petneházy Dáviddal és elnökségi tagjával, Szigeti Tamással. A beszélgetés második felében Scherer Erzsébet, a Magyar Vidék- és Térségfejlesztési Alapítvány ösztöndíjasa mesél céljairól.