A Petőfi Sándor utca belső szakaszán élők küldötteként Thiesz János olvasta föl a közösen megfogalvazott panaszlevelüket, amelyben a zaj- és légszennyezéssel, az itt lakókat és a közeli iskolákban igyekőket fenyegető balesetveszéllyel, épületeik állagromlásával és az átmenő forgalomban közlekedők közönyével, sokak részéről tapasztalt felelőtlenséggel indokolták kérésüket, amelynek lényege a Szentháromság tér lezárásával és a forgalom visszaállításának megállapodást megszegő elmulasztása miatt valóban alig elviselhető forgalmi terhelést kapott szakaszának különböző eszközökkel történő fogalomkorlátozását célozta.
A belvárosi lakók fölvetésére adott polgármeteri válaszból kiderült, a Szentháromság teret elkerülő, a korábbi tervek szerint állami beruházásban megvalósuló út ügye még ott se tart, mint ahol korábban (hittük)…
Az alább teljes terjedelmében olvasható levelükben a Petőfi utca Kossuth és Kígyó utca közötti szakaszára, valamint a Haynald utcára
A polgármester elöljáróban elmondta:
Tudjuk, hogy van probléma, azt is tudjuk, hogy nem mi okoztunk (...) azon vagyunk, hogy ezt megoldjuk.”Azt viszont leszögezte, hogy a járdán parkolás eddig is és ez után is szabálytalan, és a szabálytalan parkolásra december elseje óta fokozott figyelmet fordítanak a városban. Kérték a rendőrség hatékonyabb fellépését is e téren, annak eredményességéről azonban mostanáig visszajelzés nem érkezett.
A forgalom célforgalomra való korlátozásának fölvetését egy kisvárosban a polgármester általánosságban nem tartotta támogathatónak, de ebben az esetben méltányolhatónak vélte az igényt, amivel kapcsolatban azt ígérte, megvizsgálják a kérdést.
Ám azt kijelentette, hogy fix telepítésű forgalmasító akadályok kihelyezését nem támogatja. Szerinte ideiglenes megoldást kell keresni, mert a végcél továbbra is az, hogy egy normális elkerülő út létesüljön, amihez „egy kis időt” kért.
A továbbiakban kifejtette:
Az önkormányzat a kérdés komplex kezdésében érdekelt. Ebben az elmúlt két és fél hónapban annyi történt, hogy megpróbáltuk kibokozni a szálakat, amiket az elődeinktől örököltünk. (…) Az Építési Minisztériummal folyamatos a heti egyeztetés. Lehet, hogy kevesen tudják, a képviselő-testületnek az a döntése, amellyel átadta a Kossuth Lajos utcát a Magyar Államnak, nem ment teljesedésbe, a Kossuth Lajos utca a mai napig a városé. Ahogy nem ment teljesedésbe a főtérrel kapcsolatos, úgynevezett üzemeltetési megállapodás sem. Tehát vagyonjogilag az Országgyűlés lerendezte a kérdést, de mind a mai napig az egyházmegye és a város között nem köttetett megállapodás. Pillanatnyilag ott tartunk, hogy ezt a jogi helyzetet próbáljuk rendezni”– tájékoztatott Bagó Zoltán.
De addig mi legyen?
Az én álláspontom továbbra is tiszta, évek óta fent van az interneten. Azt gondolom, hogy a Katona-ház és a Huber-ház udvarán, kellő nyomvonallal egy normális elkerülő utat meg lehetne tervezni, és onnantól fogva teljesen át lehetne alakítani az önök által lakott utcának a közlekedését is, a főteret is, és összességében Kalocsa város belváros forgalmát is. Ehhez sajnos idő kell. Erre megint azt tudom mondani, hogy a következő évi közmeghallgatáson már remélem, hogy sokkal több konkrétumot fogok tudni mondani”– öszegzett Bagó Zoltán.
Keretbe:
A Petőfi utcaiak levele:
Bagó Zoltán Polgármester Úr és Kalocsa Város Képviselő Testülete! Mi, akik a belvárosban élünk, már hosszú ideje várjuk a biztonságos közlekedés kialakítását, mely a Szentháromság tér forgalom elől való elzárását követően vált szükségessé. A jelenlegi helyzet, túlzás nélkül katasztrófa! A Petőfi utca elején a járdán parkolnak az autók, ezért a gyerekek, szülök az erre gyalog közlekedők az úttestet kénytelenek sokszor használni. Az itt élők az ingatlanukból való ki- vagy be hajtáskor akaratlanul is feltartják a forgalmat, nap mint nap ebből rendszeres viták, konfliktusok alakulnak ki! A Plébánia közbe naponta több ezer autó, teherautó hajt be nagy sebességgel megszokásból a beláthatatlan járda nélküli szűk kis utcákba, - figyelmen kívül hagyva az esetleges gyalogos forgalmat. Ezért a Plébánia közben a gyalogosok sokszor kénytelenek félre ugrani az autók elől. Több baleset már történt itt, és csak idő kérdése, hogy mikor következik be újabb. A Petőfi utca - Plébánia köz és a Kígyós közti szakaszán kétirányú forgalom jelenleg a megengedett, holott nem fér el egymás mellet két gépjármű sem! Ráadásul itt közlekednek az iskolások, gyalog vagy kerékpárral a kocsikat kerülgetve szlalomozva hol a járdán hol az úttesten! Egyre sűrűbben fordul elő, hogy a kétirányú szakaszból egyenesen tovább hajtanak az iskolák irányába, ahol egyébként egy behajtani tilos tábla van kihelyezve. A Plébánia köz egyirányú tábláját már félig leszakították az ide behajtó teherautók. Teljesen értelmetlen balesetveszélyes a jelenlegi helyzet! A világban már mindenhol a kerékpáros gyalogos közlekedést részesítik előnyben, pláne ott ahol a gépjármű forgalom eleve megengedhetetlen. A végső megoldás a Petőfi utca Kossuth és Kígyó utca közötti szakaszán csak a célforgalom megvalósításával lehetséges. Ezáltal, biztonságosabbá válna az iskolákba igyekvők közlekedése. Mert, a Kígyó utca és Petőfi utca kereszteződésénél nem folytatódik a kerékpárút az iskolák irányába.
A város más pontján már kezelték célforgalommal a hasonló problémát, annak ellenére, hogy ott elenyésző volt a forgalom a most érintett két belvárosi utcához képest. Ezen a részen, amely a történelmi belvároshoz tartozik, sok, száz évnél is idősebb ház található, általában töltött talajon, vasbeton alapok nélkül az úttesttől néhány méterre. A házak homlokzatán, téglakerítéseken a megnövekedett forgalom következtében jól látható repedések keletkeztek. Mindenki számára belátható, hogy további károk várhatók az itt található ingatlanok szerkezetében. Ezek az utcák az itt élőkkel együtt képtelenek elviselni ezt a forgalmi terhet és nem alkalmasak arra, hogy átvezessék a két városrész között áthaladó napi kb. 2000 gépjárművet korlátozás és szabályozás nélkül. Magyarországon az ilyen történelmi belvárosi részeket térkövezik és a gépjármű forgalom elől lezárják! Ebben a városrészben így senki nem kíván majd ingatlanokat vásárolni, a meglévőket felújítani, hosszútávon a legrégebbi, valamikor patinás utcáink lepusztulása várható. Egyébként a tapasztalataink alapján ezek azok az utcák, ahova a Kalocsára látogató turisták még elsétálnak, sétálnának. Szeretnénk kihangsúlyozni, hogy az itt élők nagy megértéssel álltak eddig a kialakult helyzethez! Tűrtük azt, hogy nem tudtunk kilépni az ingatlanjaikból, kihajtani, leparkolni a házaink elé, nem tudunk aludni, pihenni, a kipufogógáz és a por beragad a szűk terekbe, a szellőztetés lehetetlen, a levegő minősége elviselhetetlen. Mindennaposakká váltak az itt közlekedőkkel a konfliktusok. Annak reményében vártunk eddig türelmesen, hogy a korábbi ígéreteknek megfelelően egy elkerülő úttal majd megoldás születik erre a helyzetre. Kérjük, hogy a képviselőinken keresztül, írásban tudassák velünk, hogy áll a Katona István-háznál az elkerülő út tervezése.
Mikor kezdik meg annak a megvalósítását? Mi, akik itt élünk, mind abban a tudatban hoztuk meg döntésünket az ingatlanok megvásárlására, hogy itt nyugodt életet élhetünk, ez volt a fő szempont. Látjuk, hogy ezt nem értik az itt autóval közlekedők! Sajnáljuk a kialakult helyzetet, de a többség kényelme, közönye nem mehet egy kisebbség rovására. Ellehet kerülni ezt a belvárosi részt! És Igen! Hosszabb lesz! 400m-rel! Legalább egy perccel később érnek haza, vagy oda ahova szeretnének. Erőfeszítéseket kell tenni arra, hogy visszatereljük a forgalmat az arra alkalmas kétsávos zebrákkal ellátott, a gyalogosok, kerékpárosok, autósok kulturált közlekedésére alkalmas utcákra. A megszokás úrrá lesz ezen, és megóvjuk a belvárost a további károktól. Minden nappal romlik a helyzet, és az újabb baleset esélye növekszik. Kihangsúlyozzuk, hogy kérjük a forgalmi rend megváltoztatását, Mindkét irányból behajtani tilos, kivéve célforgalom és kerékpáros forgalom táblák kihelyezését, sebesség korlátozó táblák kihelyezését, forgalomlassító műszaki akadályok kihelyezését a Petőfi utca Kossuth és Kígyó utca közötti szakaszára és a Haynald utcára.
Már rég elfogyott az itt lakók türelme és az erre közlekedők megértése!
A Fókuszban Podcast most megjelent adásában a nemrégiben megalapított Magyar Civil Hálóról beszélgetünk az országos hálózat elnökével, Petneházy Dáviddal és elnökségi tagjával, Szigeti Tamással. A beszélgetés második felében Scherer Erzsébet, a Magyar Vidék- és Térségfejlesztési Alapítvány ösztöndíjasa mesél céljairól.