Kevés olyan közismert és egyben múlt idéző rendőrségi jármű lehetett már Magyarországon, mint a Kalocsai Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti munkáját hosszú éveken át segítő zöld Lada Niva, amely a környékbeli járművezetők körében a benne elhelyezett traffipax miatt szerzett kétes ismertséget. A szinte fogalommá vált, gyakori felállítási helye, a Miskei út miatt „Miskei úti rémnek”, katonai terminológiával élve „tereptárgynak” is nevezett járművet néhány hete vonták ki a szolgálatból az országos, illetve a Bács-Kiskun megyei rendőrségi gépjárműcsere program keretében. Állami szolgálatból távozóknál gyakori szófordulat az „érdemei elismerése mellett”, amire valljuk be őszintén, a Niva bőven rászolgált. Még akkor is, ha a rém jelző elsősorban nem a traffipaxnak, sokkal inkább a rém ronda külsőnek szólt, hiszen a szovjetesen egyszerű kocka karosszériát a nap által mattra fakított, rém ronda zöld festék fedte.
A Nivában elhelyezett, méreteiből gyanítva valószínűleg nem a legkorszerűbb sebességmérő sorsáról nincs tudomásunk, de annyi bizonyos, a Niva és elmaradhatatlan belső kelléke, a trafi megszolgálta az árát.
Természetesen egy idő után a kalocsaiak és környékbeliek ismerősként tekintettek rá, de az átutazók körében azért arathatott a veterán vadász, ezzel is növelve a bírság formájában megjelenő állami bevételeket.
Ha jobban megvizsgáljuk, a legendás Niva hosszú évtizedes működésével közgazdasági, mikroökonómiai tételt is igazolt, már ami az input = ráfordítás, valamilyenfeladat megoldásához szükséges befektetés, output = eredmény, haszon közötti gazdasági összefüggést, elemzést jelenti.
Forrás: Zsiga Ferenc / KALOhírek
A keleti tömb autógyártását reprezentáló, a rozsda által is szeretett, 1982-1993-ig gyártott négyhengeres, 1,6-os benzines Lada Niva négyfokozatú kézi váltójával, 78 lóerejével, összkerék meghajtásával két évvel még a Szovjetunió felbomlását (1991. december 31.) is túlélte, vagyis nagy valószínűséggel a két ország közötti cserekereskedelem keretében érkezett.
Ha a gyártás utolsó évét tekintjük, ennek már akkor is 25 éve! Ha még néhány évig „hadrendben” tartják, akár oldtimer minősítést kaphatott volna a zöldike.
Ám bánkódásra nincs ok, még így is nagy érdeklődésre számíthat a veterán keleti autókat gyűjtők körében.
Akik azt feszegetik, hogy vajon megérdemlik-e a magyar rendőrök azt a luxust és kényelmet, hogy összekeres, automata, drága Mercedesekkel is járjanak, azoknak a válaszom: igen! Különösen, ha mint a kalocsaiak, már kibekkelték azt a néhány évtizedet, amíg az utolsó Lada Niva is nyugdíjba ment.
A korrektség jegyében azért ide kívánkozik, hogy ezzel a járművel a rendőrök csak a szintén bőven felújításra szoruló kapitányság épületétől a traffipax felállítási helyéig és a vissza útvonalon közlekedtek.
Bárhogy is volt, sokakból nosztalgikus érzéseket válthat ki a város egy kivételes színfoltjának elvesztése.
A megyei rendőr-főkapitányság honlapján megjelent sajtóközlemény szerint a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság használatába 2017. december 15-én 90 szolgálati gépjármű került. A Skoda, Mercedes, Audi, Volkswagen és Suzuki gyártmányú, rendőri jelleggel ellátott szolgálati személygépkocsikat Dávid Károly r. dandártábornok megyei rendőrfőkapitány adta át Kecskeméten.
A rendőrség munkájában a gyors reagálás, a szolgálati feladatok biztonságos ellátása és a logisztikai tevékenység hatékony végrehajtása alapvető követelmény, amelyek teljesítése elképzelhetetlen az elhasznált, magas futásteljesítményű gépjárművek folyamatos amortizációs cseréje nélkül.
Az új gépkocsik rendszerbe állításával a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság járőrgépjárműveinek átlagos életkora 5 és fél évről 3 évre csökkent – áll a sajtóközleményben.
A Fókuszban Podcast most megjelent adásában a nemrégiben megalapított Magyar Civil Hálóról beszélgetünk az országos hálózat elnökével, Petneházy Dáviddal és elnökségi tagjával, Szigeti Tamással. A beszélgetés második felében Scherer Erzsébet, a Magyar Vidék- és Térségfejlesztési Alapítvány ösztöndíjasa mesél céljairól.