Június 5-én Nemesnádudvaron aláírták az M9 gyorsforgalmi út 51-es út Dusnok és az 53-as út Tompa közötti szakaszának tervezői szerződését. Az ünnepélyes, régen várt eseményre szerkesztőségünk is meghívást kapott, így első kézből számolhatunk be a Duna-Tisza köze és a Dunántúl térségei között létesítendő, mintegy 60 kilométer hosszú, az eredetileg tervezett 2x1 sávos helyett 2x2 sávos új útszakasz megvalósításának első jelentős lépéséről.
A sajtótájékoztatón megjelenteket, köztük Bányai Gábor és Zsigó Róbertországgyűlési képviselőket Pántya József, az Építési és Közlekedési Minisztérium Útépítésekért felelős helyettes államtitkára köszöntötte. A helyettes államtitkár a sajtó képviselőin kívül az érintett települések polgármestereinek mint szerződő feleket bemutatta Szórádi Róbertet, az UNITEF ’83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt. vezérigazgatóját, Adrovitz Miklóst,a TURA-Terv Mérnökiroda Kft. ügyvezetőjét és Vass Gábort, az UTIBER Közúti Beruházó Kft. tervezési igazgatóját.
Pántya Gábor elmondta: a tervezett út a korábban megépült Szent László Duna-hidat is magába foglaló M9 folytatásaként az 51-es főúttól Dusnok és Sükösd térségéből indulva halad Nemesnádudvar és Érsekhalma között. Jánoshalma térségében kettéválik, egyik ágon kelet-nyugati irányban Kisszállás térségében eléri az 53-as főutat, a másik ágon pedig dél felé fordul és Kisszállás közelében az 55-ös főutat keresztezi, ahonnan tovább haladva éri el Tompát.
AZ ÚJ NYOMVONALON TERVEZETT 2X2 SÁVOS, LEÁLLÓSÁV NÉLKÜLI GYORSFORGALMI ÚTON 8 DARAB KÜLÖN SZINTŰ CSOMÓPONTOT, KOMPLEX, TEHÁT ÜZEMANYAGKÚTTAL ELLÁTOTT PIHENŐHELYET ALAKÍTANAK KI.
Emellett a mezőgazdasági ingatlanok megközelítéséhez párhuzamos földutak is szerepelnek a tervekben. Továbbá felújításra kerül az 53-as főút Kiskunhalas és az 55-ös főút között található szakasza is. A nyomvonal számos természetvédelmi és vadászati szempontból is értékes területen halad át, ezért a tervezéskor különösen körültekintően járnak el.
Bányai Gábor arról számolt be, hogy a fejlesztés célja Magyarország hagyományos Budapest központú sugaras úthálózatának oldása kelet-nyugat irányú tengely kiépítésével, illetve közvetlen kapcsolat biztosítása a Duna-Tisza köze és a Dunántúl térségei között. Hosszú távú cél a Balkán és Nyugat-Európa közötti tranzitforgalom gyors és biztonságos levezetése. Kapcsolódó beruházások a térségben a Mohácsnál épülő Duna-híd és a tompai határátkelő négy sávosra fejlesztése, amiben a szerb kormány is partner.
A sajtóesemény második részében a tervezési feladat nyertese, az Unitef-Túra– Terv– Útiber konzorcium és a minisztérium képviselői aláírták a tervezői szerződést. Ennek értelmében a végleges kiviteli tervek 2027. II. félévben várhatók. Ezt követően kormányzati döntés alapján kerülhet sor a kivitelező kiválasztására irányuló közbeszerzés indítására. Ezzel részben egy időben zajlik majd a területszerzési és terület előkészítési folyamat. A konzorcium a feladatot 5,99 milliárd forintért végzi el.
A Fókuszban Podcast most megjelent adásában a nemrégiben megalapított Magyar Civil Hálóról beszélgetünk az országos hálózat elnökével, Petneházy Dáviddal és elnökségi tagjával, Szigeti Tamással. A beszélgetés második felében Scherer Erzsébet, a Magyar Vidék- és Térségfejlesztési Alapítvány ösztöndíjasa mesél céljairól.